Jazz + biznes – silny związek

Jazz jest w w Polsce jednym z najmniej masowych gatunków muzycznych, a zarazem jednym z najbardziej lubianych przez firmy. Trudno się dziwić – uczestnicy jazzowych koncertów nie są przypadkowi, to spójna i atrakcyjna grupa. Jazz zyskał więc w Polsce najbardziej wierne chyba wsparcie komercyjnych firm, które wiążą się z konkretnymi wydarzeniami na długie lata. BMW, Deutsche Bank oraz Lotos to bodaj najlepsze przykłady takiej kooperacji.

BMW

BMW Group to firma, która od lat udowadnia, że zarówno globalnie, jak i lokalnie liczy się z kulturą. Kultura jest jedną z trzech gałęzi działań CSR-owych bawarskiego koncernu. Szczególny nacisk kładzie BMW na sztukę współczesną, jazz, muzykę klasyczną, jak również design oraz architekturę. Od lat firma wspiera festiwale w Europie, m.in. Niemczech, Czechach czy na Węgrzech, jak również w innych częściach świata – w Chinach, Brazylii, Korei Południowej, a nawet Panamie. W swoich działaniach BMW jest bardzo konsekwentne, czego dowodem m.in. BMW Jazz Club. Polski oddział koncernu we współpracy z Marcinem Kydryńskim oraz Anną Marią Jopek w 2006 roku zorganizował po raz pierwszy koncert w ramach BMW Jazz Club. Inicjatywa spotkała się pozytywnym odbiorem, dlatego BMW zdecydowało się na kontynuację projektu. Kolejne doroczne spotkania koncentrowały się wokół bieżącej twórczości Anny Marii Jopek, która zapraszała do współpracy polskich oraz zagranicznych muzyków. Początkowo koncerty miały charakter jednorazowych wydarzeń i odbywały się na kameralnych scenach, m.in. w Collegium Nobilium, Teatrze Polskim czy Klubie Palladium w Warszawie.

2._fot._bmw-welt.de

fot. Bmw-welt.de

W 2009 i 2010 roku formuła BMW Jazz Club została rozszerzona o inne większe miasta Polski: Gdańsk, Poznań, Wrocław oraz Dąbrowę Górniczą. W 2011 roku BMW Polska postanowiło odświeżyć formułę koncertów i nadać im bardziej ekskluzywny wymiar. Od tej pory każdemu z wydarzeń miał patronować inny wybitny twórca jazzowy, zaś koncerty zostały przeniesione na dużą scenę Teatru Wielkiego w Warszawie. Podczas ostatnich edycji wystąpili w stolicy Dianne Reeves, Michał Urbaniak i Tomasz Stańko razem z artystami towarzyszącymi. Każdy z koncertów miał unikatowy i jednorazowy charakter. Zmiany okazały się bardzo trafne. Wydarzenie stało się bardziej rozpoznawalne, a równocześnie zaczęło cieszyć się większym prestiżem oraz uznaniem wśród publiczności oraz ekspertów muzycznych. Trudno opisać wszystkie wydarzenia jazzowe, które swoim wsparciem obejmuje BMW Group. Warto jednak zwrócić uwagę na konkurs jazzowy organizowany w Monachium. 18 kwietnia odbył się finał siódmej edycji konkursu BMW Welt Jazz Award. Od stycznia do marca, podczas sześciu niedzielnych poranków odbyły się koncerty sześciu zespołów zaproszonych do udziału w rywalizacji. Każde wydarzenie było otwarte dla publiczności, która miała za zadanie wyłonić dwóch finalistów konkursu. Koncerty odbywały się w przestrzeni siedziby firmy – BMW Welt Double Cone. Podczas finału jury złożone z niemieckich ekspertów jazzowych wybrało zwycięski zespół. Charakter konkursu jest prestiżowy o czym świadczą opinie krytyków, ale też pula nagród – w sumie 15 000 euro (10 000 za pierwsze oraz 5 000 za drugie miejsce). W konkursie została przewidziana również nagroda publiczności. Od inauguracji BMW Welt Jazz Award w 2009 ponad dziesięć tysięcy fanów jazzu uczestniczyło w darmowych porankach jazzowych. W ramach przedsięwzięcia BMW nawiązało współpracę oraz uzyskało wsparcie od Wydziału Kultury Urzędu Miasta w Monachium, mediów – m.in. „JazzZeitung” oraz „BR-Klassik”, jak również domu towarowego Ludwiga Becka oraz luksusowego hotelu Schloss Elmau. Dynamiczne działania BMW Group w zakresie jazzu, pokazują, że firma chce być nie tylko mecenasem jazzu, lecz również jego aktywnym promotorem.

Deutsche Bank

Inny model zaangażowania w jazz przyjął Deutsche Bank. Firma znana zresztą podobnie jak BMW z wielu innych aktywności na polu kultury, w Polsce m.in. ze „Spojrzeń”, nagrody dla najlepszego młodego artysty. Cykl Deutsche Bank Invites powstaje we współpracy z różnymi agencjami koncertowymi. Koncerty nie mają sztywnej formuły. Z jednej strony często mają wyjątkowy charakter (np. wykonawcy występują po raz pierwszy w Polsce), z drugiej zazwyczaj są skierowane do dość szerokiego grona odbiorców. Pierwszy koncert w ramach Deutsche Bank Invites odbył się w 2008 roku i od tego momentu fani muzyki mogli usłyszeć m.in. Joe Cockera, Cesarię Evorę, Avishai Cohena czy Herbiego Hancocka. Koncerty odbywały m.in. w Sali Kongresowej i Klubie Palladium. Ale w ramach cyklu odbyła się też trasa Chrisa Bottiego w 2014 nie tylko w Warszawie, lecz również we Wrocławiu, Gdyni, Zabrzu, Poznaniu oraz Szczecinie. Warto zwrócić uwagę na szczególną współpracę banku z Agą Zaryan. Artystka nie tylko została zaproszona do wystąpienia w ramach Deutsche Bank Invites, lecz również uzyskała wsparcie banku przy okazji wydania płyty poświęconej poezji Czesława Miłosza. 3._wawcity.pl

fot. koncerty.com

Organizacja Deutsche Bank Invites to nie jedyna forma, w której bank wspiera muzykę jazzową w Polsce. W 2014 minęło jedenaście lat od pierwszego Szczecin Music Fest, z którym Deutsche Bank Polska jest związany od ośmiu edycji. Chociaż wydarzenie nie należy do ścisłej czołówki polskich festiwali jazzowych, to jego pozycja oraz poziom artystyczny sukcesywnie wzrasta.

Lotos

W gronie jazzowych koncertów o silnej marce są także wydarzeń wpierane przez polskie podmioty. Prym wiedzie tu trójmiejski koncern Lotos. Istniejąca od 1999 roku Bielska Zadymka Jazzowa, po trzech latach istnienia pozyskał sponsora głównego – Grupę Paliwową Lotos. Zapadła wtedy decyzja o zmianie nazwy festiwalu na Lotos Jazz Festiwal – Bielska Zadymka Jazzowa. Z punktu widzenia promocji marki było to bardzo logiczne posunięcie, jednak mimo upływu lat, nie udało się przyzwyczaić odbiorców do nowej – być może zbyt długiej – nazwy. Bielski festiwal dla większości miłośników jazzu pozostał po prostu Zadymką i nie jest w szerokich kręgach kojarzy z gdańską firmą.

16

fot. zadymka.pl

Lotos jest dobrym przykładem na to, jak firmy bardzo świadomie wybierają projekty, w których chcą realizować CSR-owe cele. Z założenia firma chce wspierać cykliczne wydarzenia na terenie województw, w których prowadzi swoją działalność. Dlatego w rodzimym Trójmieście nie mogło zabraknąć jazzowego festiwalu ze wsparciem Lotosu. Pierwsza edycja Siesta Festival została zorganizowana w 2011 roku przez Marcina Kydryńskiego z okazji dziesiątej rocznicy urodzin audycji Siesta, nadawanej przez radiową Trójkę. Wydarzenie z roku na rok coraz mocniej zaznacza się na mapie muzycznych imprez w Polsce. Jazz nigdy nie będzie produktem masowym, jednak mocne zaangażowanie dużych firm we wspieranie jazzu pokazuje silny potencjał promocyjny i marketingowy, jaki niesie ten rodzaj muzyki. Promocyjny wymiar współpracy jazzu z biznesem jest skierowany do bardzo określonej grupy docelowej – mieszkańców większych miast, lepiej wykształconych, aktywnych oraz o bardzo dobrej pozycji materialnej. Jazz się po prostu opłaca.

[HM]

Reklamy

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s