Hasztag książka – najciekawsze akcje promocji literatury w social media

W grudniu pisaliśmy o najciekawszych kampaniach w mediach społecznościowych dla popkultury. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się najskuteczniejszym działaniom w mediach społecznościowych dla literatury w roku 2014.

Napisz książkę razem z Pharrellem

Bez wątpienia najciekawszą kampanią ostatnich dwunastu miesięcy była promocja książki Inspiration popularnego muzyka Pharrella Williamsa. Nawiązano współpracę z wiodącym na rynku europejskim producentem korektorów biurowych i przywrócono do życia Myśliwego i Niedźwiedzia, czyli bohaterów popularnych virali reklamujących kilka lat temu korektory Tippex, w których to internauci decydowali o tym, jakie zakończenie będzie miał filmik-reklama na YouTube. W tym wypadku było podobnie. Wideo The Hunter and the Bear in Pharrell Williams’ book opublikowane w serwisie YouTube w kwietniu 2014 roku w zabawny sposób zachęcało ludzi do wzięcia udziału w społecznym eksperymencie ocalania książki autora hitu Happy i napisaniu jej od nowa, po tym jak ktoś wymazał z niej korektorem Tippex wszystkie słowa. Interaktywny film przekierowywał widzów na stronę www.tippexsocialbook.com, gdzie należało zgadnąć i wpisać brakujące słowa. Początkowo dostępne były tylko cztery pierwsze strony. Kolejne odblokowywano wraz z postępem zabawy, którą nazwano Social Book i udostępniono w pięciu językach: angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim i włoskim. Uczestnicy eksperymentu otrzymywali wskazówki odnośnie brakujących słówek w kanałach społecznościowych: Facebook, Twitter, YouTube i Snapchat. Pharrell_Bic_Tipp-ex_Social_Book

Każda osoba, która jako pierwsza odgadła którekolwiek ze słów trafiała na okładkę (i pierwsze strony) papierowego wydania książki, jako współautor. Po wypełnieniu wszystkich luk, w czerwcu 2014 Inspiration została udostępniona na stronie akcji w formacie pdf, natomiast we wrześniu miała swoją premierę w druku. Markingowcy Tippex we współpracy z agencją Buzzman w świetny sposób wykorzystali istniejącą już popularność Myśliwego i Niedźwiedzia, aby przyciągnąć uwagę odbiorców. Dodatkowo zbudowali wokół książki zaangażowaną społeczność, dając uczestnikom eksperymentu poczucie współtworzenia oraz wpływu na przebieg akcji, poprzez odniesienie się do ludzkiej potrzeby pomagania. Cały dochód ze sprzedaży Inspiration został przekazany na rzecz założonej przez Pharrella Williamsa fundacji From One Hand To AnOTHER, która pomaga dzieciom wywodzącym się z trudnych środowisk. W eksperymencie wzięły udział miliony uczestników z 161 krajów. O akcji donosiły media na całym świecie, między innymi The New York Times, The Independent, Huffington Post, MTV, The Rolling Stone. Muzyk zapowiedział już napisanie kolejnej książki. Tym razem będzie to opowieść dla najmłodszych czytelników inspirowana jego hitem Happy.

Gdzie jest James Patterson?

Kolejną spektakularną akcją promocyjną, która w wysokim stopniu zaangażowała użytkowników mediów społecznościowych (w tym wypadku Facebooka) było porwanie Jamesa Pattersona, autora bestsellerowych thrillerów i powieści kryminalnych, który w 2014 roku sprzedał więcej książek niż J.J.K. Rowling. Celem akcji przeprowadzonej przez wydawnictwo Cornerstone Publishing, należące do grupy Random House, było wypromowanie wszystkich serii kryminalnych Pattersona (o detektywach: Crossie, Bennecie, Boxer i Morganie), na które składało się prawie pięćdziesiąt tytułów. Wymagało to kompleksowej strategii, która w prosty sposób przypominałaby o wcześniejszych dziełach autora i zachęcała do zapoznania się z jego twórczością. Aby to osiągnąć postanowiono… porwać pisarza i zjednoczyć w jego poszukiwaniach czterech stworzonych przez niego detektywów. Operacji nadano kryptonim Missing i komunikowano jako globalną interaktywną przygodę online dla fanów Jamesa Pattersona. Wykreowano fikcyjną postać – Jane Doe, która włamała się na fanpage pisarza na Facebooku i ogłosiła, że uprowadziła Pattersona.

Wiadomość od porywaczki ukazała się także na popularnym portalu poświęconemu kryminałom, deadgoodbooks.co.uk. W artykule czytamy, że jeden z twórców portalu otrzymał tajemniczą przesyłkę, a w niej zdjęcia porwanego autora, jedną z jego bestsellerowych powieści oraz list od Jane Doe. W liście Jane pisze: „Pragnę wyzwania. Wyeliminowanie jednego z detektywów Pattersona mnie nie zadowala. Zanim tydzień się skończy pozbędę się Crossa, Benetta, Boxera i Morgana. Nie dorównują mi ani inteligencją ani władzą i siłą. A czy wy dorównujecie? Jesteście w stanie go odnaleźć? Lepiej się pośpieszcie…” Poszukiwania zaczęły się w piątek 21 lutego 2014 roku i trwały przez cały tydzień. Jane Doe codziennie publikowała na Facebooku wskazówki odnośnie miejsca pobytu Pattersona. Prawie czteromilionowa społeczność fanów pisarza próbowała rozwiązać zagadkę i dopaść porywacza. Czwórka detektywów ze wczesnych powieści Pattersona, specjalnie w tym celu „przywrócona do życia”, pomagała uczestnikom zabawy udzielając fachowych porad i podpowiedzi. Każdy dzień akcji był oznaczany unikalnym hasztagiem, składającym się ze słów MissingPattersonDay i numeru dnia poszukiwań.

James_Patterson_clue

Fani, którzy odgadli miejsce uwięzienia Jamesa Pattersona mieli szansę zdobycia nagród, a główną z nich było umieszczenie zwycięzcy, jako kluczowej postaci w nowej powieści pisarza. – Wierzymy, że ten pomysł przyczyni się do ugruntowania statusu Jamesa Pattersona, jako autora światowych bestsellerów oraz twórcy jednych z najbardziej lubianych detektywów na świecie – mówili reprezentanci Cornerstone Publishing. – To również kreatywny i zabawny sposób na zaoferowanie czegoś nowego wiernym fanom Pattersona oraz dotarcie z jego twórczością do nowej publiczności. Kampanię James Patterson is missing można określić mianem „social media thrilleru w czasie rzeczywistym” i jak przystało na dobry thriller gwarantowała mocne przeżycia. Jak wiadomo, w świecie mediów emocje wzbudzają zainteresowanie, a zainteresowanie zaangażowanie. Dowodem tego jest 27 proc. wzrost sprzedaży książek Pattersona.

Podróżuj z Pingwinem

Latem ubiegłego roku Penguin Books UK stworzyło multiplatformową grę, w której użytkownicy Twittera i Pinteresta mogli wybrać się w literacką wyprawę dookoła świata. Cel był bardzo prosty: w ciekawy sposób polecać czytelnikom lektury na wakacje i dłuższe lub krótsze podróże. Wychodząc z założenia, że każda książka jest podróżą, na profilu wydawnictwa na Pintereście stworzono specjalną mapę, na której każdemu zaznaczonemu miastu odpowiadał jedna książka, której akcja toczyła się właśnie w tym miejscu. Co więcej, audiobook trwa dokładnie tyle czasu, ile zajmuje podróż w wybrane miejsce. penguinjourneys_map

Mapę Penguin Journeys zaczęło obserwować blisko 150 tys. użytkowników. W pomysłowy sposób został w nią wpleciony także element promujący książkę Walking Home Clare Balding, która ukazywała się dopiero we wrześniu. Trzem miejscom na mapie zamiast audiobooka przypisane były ciekawostki z nowej książki wraz z informacją o premierze oraz odnośnikiem do wysłuchania fragmentu na kanale wydawnictwa w serwisie Soundcloud. Na zakończenie akcji stworzono specjalną graficzną grę, która umożliwiała czytelnikom dopasowanie najbardziej odpowiedniej książki i wysłuchanie jej fragmentu na Soundcloud: penguinblog.co.uk

Pingwinie literackie podróże nie ograniczały się jedynie do Pinteresta. Specjalna załoga od wakacyjnych rekomendacji była dostępna także w każdy piątek w porze lunchu na Twitterze. Jeśli ktoś miał kłopot z wybraniem lektury na wakacje wystarczyło, że zatweetował do ekipy z Penguin Books UK używając hasztagów #asapenguin i #penguinjourneys. Każdy piątek miał też swój temat przewodni, np. piętnasty sierpnia był dniem kryminału, a dwudziesty drugi dniem gotowania. Penguin journey

Penguin Journeys to ciekawy przykład długotrwałej kampanii real marketingowej. Wykorzystującej to, co w social media liczy się najbardziej, czyli dialog i zabawę. Mapa pozwala odkrywać internautom nieznane miejsca, a piątkowe pogotowie książkowe na Twitterze dowodzi tego, o czym wszyscy wiedzą, ale nieliczni wcielają w życie, że nasi fani w social media nie są z nami po to, żebyśmy im sprzedawali, a po to, żebyśmy im doradzali.

[IK]

Reklamy

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s