Biznes + kultura – najlepsze projekty z 2014 roku

„Najlepsze firmy w Ameryce wspierają kulturę ponieważ wiedzą, że kultura buduje kreatywność pracowników i silną wspólnotę zarówno pracowników, jak i klientów” – reklama o takiej treści ukazała się pod koniec ubiegłego roku w amerykańskim „Forbesie”. Biznesowe pismo dociera do niemal miliona czytelników. Reklamę wykupiła organizacja Arts in America. Zdanie brzmi banalnie. Ale już wsparcie kultury przez biznes w ubiegłym roku takie nie było. W każdym razie nie jest w przypadku projektów, które w 2014 roku zostały uznane za najlepsze przykłady zaangażowania firm nie tylko w sponsoring, ale i rozwój kultury.

BCA 10

Nagroda BCA 10, czyli Best Business Partnering with the Arts in America, przyznawana jest co roku przez organizację non-profit Americans for the Arts firmom, które w najlepszy sposób wspierają kulturę w Stanach Zjednoczonych. Podczas uroczystej gali, która odbyła się 1 października minionego roku w Nowym Jorku, zostało nagrodzonych dziesięć amerykańskich firm, które wspierały różne projekty kulturalne: AC Entertainment, BBVA Compass, Brookfield, Brooks Resources Corporation, Classical Movements, Inc., Edward Jones, Hallmark Cards, Inc., Milliken & Company, PECO, Thrivent Financial.

Za długofalową współpracę został doceniony BBVA Compass – jeden z czołowych banków amerykańskich (filia hiszpańskiego giganta BBVA). Do nagrody nominowany został przez Houston Symphony Orchestra. W ramach długotrwałego partnerstwa z orkiestrą, od kilku lat BBVA dwa razy do roku finansuje koncerty dla dzieci pochodzących z uboższych rodzin. Działania te wpisują się w misję działalności banku, której celem jest wspieranie osób mających utrudniony dostęp do kultury ze względu na sytuację materialną. Oprócz organizacji koncertów BBVA Compass wspiera finansowo Houston Symphony Orchestra. Jest głównym sponsorem Pops Season – cyklu koncertów prezentujących muzykę popularną w klasycznych aranżacjach. Klasyczny sponsoring to jednak to nie jedyne wsparcie okazane orkiestrze. Manolo Sanchez, prezes BBVA Compass osobiście zaangażował się w rozwój instytucji, współtworząc radę przyjaciół HSO pochodzenia hiszpańskiego i latynoamerykańskiego. Efektem tych działań było nie tylko zaproszenie wielu osób do udziału w koncertach, lecz przede wszystkim organizacja nowych przedsięwzięć związanych z kulturą latynoamerykańską. O sukcesie projektu świadczy fakt, że BBVA Compass przeniosła model tej współpracy na inne instytucje kulturalne.

BBBV

fot. houstonsymphony.org

Bank zresztą od lat wspiera różne projekty kulturalne. Stara się zaznaczać przy tym swoje pochodzenie. Jednym z większych przedsięwzięć firmy było zorganizowanie w 2012 roku w Museum of Fine Arts w Houston wystawy prac z kolekcji madryckiego Museo del Prado. Wystawa „Portait of Spain: Masterpieces from the Prado” była pierwszą i największą tego typu ekspozycją, która prezentowała kolekcję madryckiego muzeum poza terenem Hiszpanii. Wystawę odwiedziło w sumie prawie 53 tysiące zwiedzających. Kolejnym przykładem współpracy z muzealnej była wystawa prac Marca Chagalla w Dallas Museum of Art. BBVA Compass został sponsorem ekspozycji, ale też – zgodnie ze wspomnianą misją wyrównywania szans w dostępie do kultury – biletów dla widzów, którzy przez miesiąc mogli wchodzić na wystawę za darmo. W 2013 roku bank ogłosił wsparcie m.in. dla Alabama Symphony Orchestra w ramach projektu „Symphony in the summer” – trzydniowego i bezpłatnego spotkania z muzyką klasyczną w przestrzeni parku miejskiego w Birmingham.

Od 2009 roku BBVA Compass przekazał w sumie 5 milionów dolarów na wsparcie projektów kulturalnych. Firma opracowała również specjalny program dla swoich pracowników, w ramach którego mogą oni wspierać charytatywnie przedsięwzięcia – w samym 2013 roku kwota datków przekroczyła 1,3 miliona dolarów. Oprócz pieniędzy, ponad 1600 pracowników firmy poświęciło również swój czas w ramach wolontariatu.

Allianz Business to Arts Awards

Business to Arts jest największą w Irlandii, jak również jedną z wiodących w Europie, organizacji wspierających i pomagających rozwijać kreatywną współpracę biznesu z instytucjami kultury. Business to Arts co roku nagradza najbardziej udane przykłady współpracy pomiędzy biznesem a kulturą w Irlandii. Wyróżnienia są przyznawane w kilku kategoriach, m.in. sponsoringu, długoterminowej współpracy i kreatywnego zaangażowania pracowników. W ubiegłym roku, podczas 23. edycji Allianz Business to Arts Awards, wśród wielu nominowanych firm znalazły się m.in. PwC, Coca-Cola, KBC Bank Ireland. Cztery firmy zdobyły więcej niż jedną nominację: producent alkoholi Diageo Ireland, firma prawnicza Mason Hayes&Curran, studio animacji Brown Bag Films oraz Google Ireland.

Google Ireland wraz z Science Gallery w Dublinie zostali nominowani w kategorii Best Large Sponsorship oraz Best Long Term Partnership. Współpraca Google Ireland z Science Gallery rozpoczęła się w 2008 roku, kiedy galeria zainicjowała swoją działalność. Wybór tej galerii przez giganta informatycznego był nieprzypadkowy – Science Gallery działa przy Trinity College, jednym z najważniejszych irlandzkich uniwersytetów techniczno-innowacyjnych. Google zdecydowało się na wsparcie instytucji, która w założeniu łączy sztukę z nauką. Umowa o współpracy została podpisana na 5 lat, a w 2013 roku nastąpiło jej przedłużenie do 2015 roku. W 2011 roku Google podarował galerii milion dolarów na rozpoczęcie projektu Global Science Gallery Network, którego celem jest stworzenie 8 galerii promujących nauki ścisłe oraz sztukę. Pierwsza tego typu galeria ma zostać otwarta w przyszłym roku w Londynie.

google

fot. dublin.sciencegallery.com

Dobra współpraca nie jest jednak oparta jedynie na hojności Google’a, lecz przede wszystkim na zaangażowaniu pracowników firmy, co również zostało dostrzeżone i docenione przez jury konkursu. Pracownicy Google’a chętnie odwiedzają wystawy jako zwykli zwiedzający – ponad 250 z nich posiada specjale członkostwo galerii. Nie tylko wspierają więc instytucję finansowo, lecz przede wszystkim aktywnie uczestniczą w wystawach, warsztatach oraz innych wydarzeniach organizowanych przez Science Gallery.

Długoletnie partnerstwo pozwoliło na rozwinięcie współpracy na wielu polach. Google jako sponsor instytucji regularnie korzysta z przestrzeni Science Gallery w celu organizowania spotkań, wydarzeń oraz warsztatów dla swoich pracowników. Science Gallery korzysta z doświadczenia i wiedzy pracowników firmy – galeria prosiła o wsparcie pracowników Google’a m.in. w celu rozwinięcia własnego kanału na platformie YouTube.

Od początku swojej działalności Science Gallery zorganizowała 31 wystaw, odwiedziło ją ponad 1,7 mln zwiedzających. W samym 2013 roku Science Gallery odwiedziło 339 tysięcy zwiedzających, podczas gdy w 2008 roku do galerii trafiło tylko 120 tysięcy osób. Obecnie Science Gallery zalicza się do dziesięciu najchętniej i najczęściej odwiedzanych miejsc w Irlandii.

Arts&Business Awards

W 2014 roku po raz 35. odbyła się w Londynie gala Arts&Business Awards. Impreza zorganizowana przy wsparciu koncernu Jaguar Land Rover, miała wyłonić laureatów konkursu w kilku kategoriach dotyczących współpracy biznesu oraz kultury, m.in. sponsoringu, kooperacji i społecznej odpowiedzialności biznesu. Wśród nagrodzonych firm znalazły się m.in. Deutsche Bank, Fellows Auctioneers, Hornby PLC, Sennheiser, Hull 2017 Angels Business Consortium.

Nagrodę BP A&B Longterm Partnership za wzorową długotrwałą współpracę otrzymał Samsung oraz British Museum. Początek współpracy pomiędzy firmą a muzeum sięga 2009 roku, kiedy został rozpoczęty pięcioletni projekt partnerski. W ramach przedsięwzięcia Samsung Discovery Digital Center wykorzystując własne produkty – smartfony, tablety, laptopy – zorganizował serię warsztatów dedykowanych dla rodzin oraz młodzieży. W kilka lat projekt Samsunga i British Museum osiągnął imponujące rozmiary: stworzono 11 programów edukacyjnych, poświęcono 50 weekendów na warsztaty dla rodzin, a przez 4 lata w bezpłatnych wydarzeniach wzięło udział ponad 40 tysięcy uczestników.

samsung

fot. britishmuseum.org

Dodatkowo Samsung zaopatrzył muzeum w 20 wyświetlaczy elektronicznych, które w ciągu roku przekazują informację o aktualnościach w muzeum do ponad 6 milionów zwiedzających. W 2013 roku Samsung przedłużył współpracę z muzeum, w ramach której planowane są kolejne nowatorskie przedsięwzięcia. Przykład Samsunga pokazuje, jak nowoczesna firma przy wykorzystaniu, a tym samym promocji własnych produktów, może w sposób innowacyjny wspierać tradycyjną instytucję kultury, jaką jest British Museum.

[HM]

Advertisements

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s