Birmingham i Essen – wypromowane przez kulturę

Brytyjskie Birmingham i niemieckie Essen łączy wiele. Oba miasta były niegdyś prężnymi ośrodkami przemysłowymi. Oba postawiły w XXI wieku na rozwój przemysłów kreatywnych i promocję za pomocą kultury. Zarówno Birmingham, jak i Essen odniosły sukces. Jednak musiały dotrzeć do niego zupełnie inną drogą.

Birmingham miało łatwiej. Gdy postawiło na promocję skierowaną do turystów, a także mieszkańców oraz potencjalnych mieszkańców miało już sporą bazę kulturalną. Musiało jedynie wprowadzić program, który pozwoliłby przełożyć kulturę na promocyjny i ekonomiczny efekt. Impulsem do działań był sukces Liverpoolu, który dzięki tytułowi Europejskiej Stolicy Kultury w 2008 roku zarobił 800 milionów funtów. Na fali tamtego doświadczenia postanowiono stworzyć wydarzenie podobnego rodzaju na skalę krajową. Tak powstała idea City of Culture 2013. Chociaż konkurs wygrało Derry, to zróżnicowane etnicznie i oferujące bogaty program kulturalny Birmingham wyróżniało się spośród innych kandydatów.

W Birmingham powstała inicjatywa partnerstwa kulturalnego Birmingham Cultural Partnership. Jest to grupa, która wspiera interesy kultury miasta. Jej celem jest pomoc w zaangażowaniu lokalnych mieszkańców do uczestnictwa w kulturze oraz ich integracja przez działania artystyczne, a zarazem promocja miasta i poprawa jego wizerunku poprzez kulturę oraz wykorzystanie jej jako narzędzia do wzmocnienia ekonomicznego miejscowości. Powstał też specjalny fundusz, który miał wspierać realizację tych zadań. The Working Neighbourhoods Fund Commisionning Programme składał się z czterech programów, z których trzy realizowały cele związane z promocją miasta za pośrednictwem kultury. Były to: International Partnership Programme – finansujący głównie wizyty międzynarodowe lokalnych artystów, poświęcone różnym gałęziom sztuki, Emerging Festivals Fund i  Festivals Challenge Fund, które pomagały organizować nowe festiwale artystyczne różnych gatunków. Program w sumie wspierał 45 projektów. Poprzez wspomaganie inicjatyw artystycznych, współpracy i wymiany między placówkami kulturalnymi, realizowane były różne pomysły na promocję miejscowości za pomocą kultury. Warto wymienić przynajmniej jeden z nich. Tour koncertowy zespołu Ex Cathedra wraz z warsztatami, ściśle związanymi w kampanii promocyjnej i działaniach z Birmingham, przyczynił się do promocji miasta w Stanach Zjednoczonych. Koncerty zyskały dobre recenzje w prasie (m.in. w „New York Timesie”) oraz wśród użytkowników mediów społecznościowych. Podczas koncertów działania promocyjne skupiające się na tworzeniu wizerunku Birminghamu jako miasta idealnego do inwestycji biznesowych prowadził też Marketing Birmingham.


Tony Iommi z pochodzącej z Birmingham grupy Black Sabbath też został włączony w akcję promującą miasto, fot. Andrew Fox/CC BY-NC-ND 2.0

W dokumencie „Evaluating the impact of the Birmingham Cultural Partnership Working Neighbourhood’s Fund Comissioning Programme” szczegółowo omówiono osiągnięte efekty. Dzięki wszystkim programowym działaniom wzbudzono zainteresowanie pracowników sektora kultury miastem jako miejscem interesującym do podjęcia pracy. Zauważono pozytywne skutki społeczne i ekonomiczne: wzmocniły się przemysły kreatywne, społeczność bardziej zintegrowała, zaobserwowano zwiększony napływ turystów, reputacja Birmingham polepszyła się, odnotowano znacznie więcej pozytywnych przekazów medialnych na temat miasta. Jednocześnie zaobserwowano wpływ obecności kultury, a wraz z nią tworzenie dynamicznego wizerunku miejscowości, na przyciąganie młodych ludzi, także w celu stałego osiedlenia się.

Essen, miasto razem z Zagłębiem Ruhry w 2010 roku wygrało konkurs na Europejską Stolicę Kultury, nie posiadało tak bogatego zaplecza kulturalnego jak Birmingham. Mimo to właśnie Essen stanowiło centrum dla promocji całego regionu w ramach działań związanych z ESK. Poza nowymi muzeami i festiwalami oraz wykorzystaniem przestrzeni  poprzemysłowych, ważna była wymiana w zakresie wiedzy i networking, kierowanie organizacji i osób indywidualnych na wymianę międzynarodową, projekty przeznaczone dla szkół, przyjmowanie pomysłów oddolnych inicjatyw. Powstała Ruhr 2010 GMBH, która zajmowała się  tworzeniem programu kulturalnego oraz koordynacją współpracy z partnerami, np. z Ruhr Tourism i kontaktem z mediami. Dzięki reprezentantom poszczególnych przedsięwzięć obecnym w Ruhr 2010, dziennikarze mieli stały dostęp do najlepiej zorientowanych w poszczególnych działaniach przedstawicieli. Później w wyniku aktywności powstała też Southern Cultural Zone – Południowa Strefa Kultury, która ułatwiała dalszą komunikację w regionie i za granicą.


Zeche Carl w Essen – kulturalne centrum w dawnej kopalni, fot. Frank Vinken/www.zechecarl.de

Rezultatem działań była silna integracja miasta z regionem, stworzenie metropolii kulturalnej, w której skład wchodziły pobliskie miejscowości, mocniejsza identyfikacja mieszkańców z miastem, wykreowanie jego dynamicznego wizerunku i regeneracja całego regionu. W wyniku działań ukazało się 66 tysięcy publikacji medialnych na temat metropolii Essen. Szacuje się, że we wszystkich wydarzeniach ESK wzięło udział 18,5 miliona osób. W efekcie odnotowano 18,5-procentowy wzrost wizyt turystów zagranicznych przede wszystkim z Wielkiej Brytanii, Belgii i Polski. U 86 proc. badanych wzrosła ogólna ocena miasta. 82 proc. mieszkańców potwierdziło, że ich samoocena podniosła się na skutek tego, że Essen było Europejską Stolicą Kultury. Odnotowano też większe ekonomiczne wpływy z sektora kulturalnego, a co za tym idzie powstały nowe miejsca pracy. Zwiększyło się zaangażowanie w kulturę osób, które do tej pory nie stanowiły typowego targetu działań artystycznych. To z kolei doprowadziło do silniejszej integracji regionu, identyfikacji z nim i dumy mieszkańców. Więcej na temat sukcesu miasta można przeczytać w dokumencie „Ex post evaluation of 2010 European Capitals of Culture”.

Na przykładzie powyższych dwóch miast widać, że czynnikami istotnymi w promowaniu ich za pomocą kultury była interaktywność na dwóch poziomach: instytucjonalnym i indywidualnym. Z jednej strony odgórna współpraca między instytucjami, partnerami zaowocowała wzmocnieniem więzi i ułatwieniem komunikacji w obszarze kultury. Z drugiej, zachęcanie do zaangażowania zwykłych obywateli poprzez konkursy, interaktywne strony internetowe, możliwość wypowiedzi sprawiło, że wzrosło ich poczucie odpowiedzialności, stali się aktywnymi twórcami kultury i chętnie dzielili swoimi pomysłami. W ten sposób miasta stały się też dla nich bardziej przyjazne.

[JZ]

Advertisements

1 komentarz

Filed under Uncategorized

One response to “Birmingham i Essen – wypromowane przez kulturę

  1. Pingback: Festiwalomania – szkodnik promocji miast? |

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s