Artysto promuj się sam

Edynburg w sierpniu należy do Edinburgh Festival Fringe. Podczas tej największej na świecie eksplozji kreatywności prezentowanych jest prawie trzy tysiące spektakli w ciągu zaledwie trzech tygodni. Odbywający się od 1948 roku festiwal przyciąga gości i artystów z całego świata, a ostatnia edycja to prawie dwa miliony sprzedanych biletów. Nic dziwnego zatem, że konkurencja wśród występujących jest bardzo silna i wiele wysiłku trzeba włożyć, by wypromować poszczególne pokazy.

Fringe stanowi opartą na demokratycznych zasadach przestrzeń wymiany myśli i idei. Opiera się na formule „open access” (wolnego dostępu), dzięki której każdy artysta bez żadnych wstępnych kwalifikacji może zaprezentować swoje dzieło. Warunkiem jest konieczność samodzielnego wypromowania spektaklu. Organizatorzy nie gwarantują reklamowania poszczególnych występów koncentrując się raczej na komunikowaniu wydarzenia jako takiego. Daje to pole do popisu dla indywidualnej przedsiębiorczości twórców. Wszyscy są  równi i mają te same możliwości w zakresie działań promocyjnych, które są jednymi z głównych wyzwań dla performerów i stanowią o być albo nie być przedstawienia. Fringe jest więc świetnym przykładem działania wolnego rynku, gdzie sztuka krzyżuje się z biznesem, a weryfikacją wartości spektaklu jest frekwencja na widowni.  Dodatkowym utrudnieniem jest częste pokrywanie się czasowe spektakli lub przedstawienia o późnych, niedogodnych dla potencjalnych widzów porach.


Rejestracja uczestników jest dobrowolna, jednak warto z niej skorzystać, bo stowarzyszenie organizujące festiwal zapewnia pomoc w zakresie strategii promocji danego wydarzenia.  Udziela rad i wskazówek, lecz nie wyręcza w działaniach. Co ciekawe, zarejestrowani twórcy muszą podpisać kontrakt, że zrobią wszystko by zadbać o przyciągnięcie publiczności na swoje przedstawienie. Organizatorzy poza biuletynami i zamieszczeniem informacji o spektaklu w programie oferują ulgi finansowe, na przykład na produkcję ulotek. Druk 50 plakatów i 500 ulotek kosztuje wtedy tylko 140 funtów. Do pakietu świadczeń należy 60-stronicowy dokument do pobrania na stronie – „How to sell a show” krok po kroku instruuje w kwestii organizacji promocji i PR-u. Inna książeczka, „How to put on a show” stanowi przewodnik dla zagubionych artystów w obszarze inicjatywy indywidualnej.

Poza standardowymi radami zawartymi w opracowaniu, np. o przygotowaniu odpowiednio wcześniej informacji prasowych, stworzeniu przyciągającego uwagę logotypu czy zadbaniu o design strony internetowej, proponowane są dodatkowe rozwiązania. Jeden z pomysłów zachęca twórców do stworzenia kampanii promocyjnych opartych na finansowych gratyfikacjach dla widzów. W książeczce zawarte są sugestie dotyczące poszukiwania sponsorów i prywatnych donatorów oraz strategie związane z pozyskiwaniem grantów. Celem jest wytworzenie poczucia odpowiedzialności za losy dzieła wśród artystów. Wielu z nich by nie generować dodatkowych kosztów decyduje się samodzielnie rozdawać ulotki zamieniając ten prosty akt w rozbudowane  przedsięwzięcie o charakterze performatywnym. Niektórzy uciekają się do prostych chwytów jak bodźce erotyczne, np. celowo umieszczone na ulotkach ostrzeżenia: „Uwaga: spektakl zawiera nagość”.


Edynburski Fringe posiada swoje odpowiedniki na całym świecie, m.in. w Melbourne, Budapeszcie, Pradze i Sztokholmie. Polska również doczekała się pierwszych edycji. Sopot od dwóch lat organizuje wydarzenie, podczas którego mogą pokazać się artyści sprzedający rękodzieło, design, prezentujący modę – całość przypomina zatem bardziej targ sztuki. We Wrocławiu z kolei kładzie się większy nacisk na teatr. Jednak obie wariacje Fringe, są wydarzeniami na nieporównywalnie mniejszą skalę i nie wprowadzają polityki w zakresie komunikacji podobnej do edynburskiej. Wrocławski festiwal bierze całą promocję na siebie zwalniając z odpowiedzialności artystów. Równocześnie oba polskie festiwale pozostają na szerszą skalę mało rozpoznawalne. Trudno też mówić o ich sukcesie frekwencyjnym czy artystach, którzy wypromowaliby się dzięki tym imprezom.

[JZ]

Reklamy

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s