Pawilon – narzędzie promocji

Pawilon może komunikować idee, instytucje, artystę, sztukę, produkt, a także samego projektanta pawilonu. Jest budowlą tymczasową, najczęściej łatwo demontowalną, o niezbyt dużych rozmiarach. To sprawia, że można ją ulokować w dowolnej przestrzeni, także tej zatłoczonej. Dzięki temu treść, którą sobą reprezentuje trafia do szerszej rzeszy odbiorców. Zgodnie z tendencją przybliżania sztuki do widowni. W XXI wieku tymczasowy pawilon stał się nie tylko modnym architektonicznym gadżetem, ale coraz częściej jest także narzędziem promocyjnym.

W tym roku na festiwalu Open’er otworzy się pawilon w kształcie kabiny projekcyjnej w bunkrze specjalnie zaadoptowanym przez Jakuba Szczęsnego z Biura Projektowego Centrala. Prezentowane będą dzieła młodych artystów, którzy przyglądają się związkom sztuk wizualnych i muzyki. Wystawa będzie nosić tytuł: „Video Killed The Radio Star”. Wakacyjny pawilon stanie też przy Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Z kolei już od dziesięciu dekad londyńska Serpentine Gallery nawiązuje współpracę ze stararchitektami, by w Ogrodach Kensington, mogli popisywać się swoimi umiejętności. To jedno z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń w świecie architektury. Opisywane przez media szerzej niż wystawy gwiazd sztuki, które odbywają się w Serpentine. W tym roku w przedsięwzięciu wzięli udział autorzy stadionu narodowego w Pekinie otwartego na Olimpiadę w 2008 roku: szwajcarscy architekci Herzog & de Meuron oraz chiński artysta i dysydent Ai Weiwei. Zespół wygenerował przestrzeń archeologiczną eksplorującą dziesięć lat tradycji budowania pawilonu w parku. W poprzednich latach dla Serpentine Gallery projektowali m.in.: Peter Zumthor, Jean Nouvel i SANAA.


Serpentine Gallery Pavilion 2012/Designed by Herzog & de Meuron and Ai Weiwei/© Herzog & de Meuron and Ai Weiwei/Image © 2012 Iwan Baan
W Warszawie mieliśmy pawilon Olafura Eliassona na Krakowskim Przedmieściu, który był według mediów „hitem promocyjnym Warszawy”. Świetnym zabiegiem okazało się też zorganizowanie przez Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie wystawy z okazji jej 60-lecia. Do współpracy została zaproszona pracownia Nizio Design International. Ideą projektu było stworzenie jednolitej formy, która spaja przestrzeń ASP z jej otoczeniem na Krakowskim Przedmieściu, zapewniając powierzchnię do multimedialnej opowieści o historii wydziałów. Widz chcąc poznać jej dalszy ciąg musiał przekroczyć próg Akademii.

Pawilony komunikują nie tylko sztukę, przestrzeń, komercyjne przedsięwzięcia, ale mogą stać się dla architektów także początkiem kariery w konwencjonalnej architekturze. Warszawska pracownia WWAA rozpoczęła swoją działalność od wygrania konkursu na pawilon polski na Expo 2010 w Szanghaju. Punktem wyjścia idei budynku był kulturowy idiom w postaci ludowej wycinanki, przetworzony na współczesny język architektonicznego wystroju. Wygrała nie tylko pracownia, pawilon prezentujący kulturę, przemysł, historię, gospodarkę Polski był najpopularniejszym ze wszystkich. Odwiedziło go niemal 28 tysięcy gości. Pawilon okazuje się jednym z najbardziej skutecznych sposobów na kształtowanie wizerunku kraju w oczach świata. Na tegorocznym Biennale Architektury w Wenecji Polskę reprezentować będzie pawilon zaprojektowany przez Katarzynę Krakowiak. „Projekt przenosi to, co dzieje się w zewnętrznej przestrzeni wspólnej do wnętrza pawilonu. Projekt zakłada »podsłuchiwanie« innych, kwestionując ostrość podziału na to, co intymne i to, co publiczne” – ogłosiło jury, które wybrało projekt.


Serpentine Gallery Pavilion 2012/Designed by Herzog & de Meuron and Ai Weiwei/© Herzog & de Meuron and Ai Weiwei/Image © 2012 Iwan Baan
Pawilony mają siłę, której nie posiada architektura budynków – mogą ciągle na nowo dopasowywać się do warunków życia. Ich zmienność, mobilność, tymczasowość, elastyczność i płynność pasują do współczesności. Wysoce prawdopodobne, że w obecnej nieciekawej sytuacji gospodarczej tymczasowe budownictwo ma szansę rozwijać się jeszcze prężniej.

[NO]

Advertisements

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s