Barbadosu kreatywność na eksport

– Bez kreatywnych dziedzin sztuk, nie ma przemysłów kreatywnych, nie ma kreatywnej ekonomii i kapitału. Biznes powstaje dzięki artystom – powiedział tydzień temu doktor Keith Nurse z University of the West Indies na Barbadosie. Na tej małej, zamieszkałej zaledwie przez 300 tys. osób karaibskiej wyspie toczy się właśnie gorąca dyskusja na temat przemysłów kreatywnych.

Bezpośrednio wywołała ją rządowa ustawa dla przemysłów kultury. Odbyły się już jej konsultacje społeczne w grupach poświęconych konkretnym gałęziom kultury. Kolejnym krokiem ma być dopracowanie ustawy i wcielenie jej w życie. Podobnie, jak w przypadku Australii, o której pisaliśmy kilka dni temu, i tym razem zwraca się uwagę na zaangażowanie w projekt rozwoju przemysłów kreatywnych nie tylko Ministerstwa Kultury, ale właściwie wszystkich rządowych resortów Barbadosu.

Stephen Lashley, Minister Kultury Barbadosu / fot. http://www.ifacca.org

O ile jednak w przypadku Australii czy Europy (tutaj opisujemy ciekawy przypadek Nadrenii Północnej-Westfalii) przemysły kreatywne brzmią poważnie, o tyle ich realny wpływ na ekonomię w małym Barbadosie może wydawać się podejrzany. Zupełnie niesłusznie. Doktor Nurse zbadał aktualną sytuację przemysłów kreatywnych nie tylko na Barbadosie, ale także innych wyspiarskich krajach regionu – Trynidadzie i Tobago, Jamajce, czy nawet mikroskopijnej Saint Lucia.

Okazuje się, że nic nie nakręca turystyki tak mocno, jak właśnie kultura. Podczas Crop Over Festival na Barbadosie osoby spoza kraju zostawiają 3,2 mln dolarów, St. Lucia Jazz Festival daje niemal 15 mln. Nurse  oszacował też wartość rynku muzycznego na Karaibach. W przypadku Barbadosu na 20-25 mln dolarów, co przekłada się na całkiem sporą liczbę miejsc pracy. Biorąc pod uwagę, że warty 80-100 mln rynek muzyczny na Jamajce tworzy 15 tys. etatów, to na Barbadosie powinno ich dzięki niemu powstawać niemal 4 tysiące.

Ale dla rządu to za mało. Minister Kultury Barbadosu, Stephen Lashley chce, aby ustawa została uchwalona najpóźniej w połowie roku. Ma wyznaczyć ramy rozwoju kultury w kategoriach biznesowych. Ustawa nie daje oczywiście gotowych rozwiązań, ale ma stwarzać preferencyjne warunki dla przedsiębiorstw, które zdecydują się działać w sektorach kreatywnych, zapewniać infrastrukturę, wspierać badania i pozyskiwanie funduszy. Lashley podkreśla, że uchwalenie ustawy przełoży się nie tylko rozwój kraju czy turystykę, ale także zwiększy eksport towarów i usług.

Reklamy

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s