Pirat – zysk dla kultury

To paradoks, bo ci ludzie w jednej perspektywie są złodziejami, ale jeśli popatrzymy z innej strony, to okazuje się, że są nadzieją na lepsze jutro jeśli chodzi o uczestnictwo Polaków w kulturze – stwierdził medioznawca Mirosław Filiciak w wywiadzie, który ukazał się w weekendowym wydaniu „Gazety Wyborczej”. Publikacja rozmowy zbiega się z dwoma wydarzeniami, głośną debatą na temat ACTA oraz premierą raportu „Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści” autorstwa Filiciaka, Justyny Hofmokl i Alka Tarkowskiego. Już dziś pod linkiem www.obiegikultury.centrumcyfrowe.pl można znaleźć jego główne tezy, całość będzie dostępna w środę.

Raport skupia się na „pozarynkowym, społecznym obiegu treści takich jak książki, muzyka i filmy”, ale pokazuje też przy okazji, że piractwo to także forma upowszechniania kultury, a niejednokrotnie także świetna promocja. Autorzy badania w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej” sugerują, że większość polskich piratów to osoby, którym treści ściągane z internetu wcale nie zastępują kupienia płyty CD czy wyjścia do kina. Z jednej strony to osoby, które nie mają dostępu do  kultury w formie fizycznej (np. osoby z małych miast czy ze wsi, gdzie nie ma kin) oraz ci, dla których piractwo jest uzupełnieniem oferty dostępnej legalnie (np. fani seriali, które do Polski trafiają z opóźnieniem lub w ogóle).

fot. Centrum Cyfrowe. Projekt: Polska

Chcąc poznać i zrozumieć nowe praktyki nie można ich z góry oceniać, a tym bardziej piętnować jako nielegalne lub złe. Dopiero znając ich skalę, charakter i skutki możemy oceniać wpływ nowych obiegów treści na sferę kultury. Dlatego nie mówimy o „piractwie” – wolimy mówić o społecznej wymianie treści i ich nieformalnym obiegu – zaznaczają na stronie internetowej projektu jego autorzy. – Tylko 13 proc. Polaków kupuje książki, muzykę lub filmy. Aż 33 proc. uzyskuje je w postaci cyfrowej, w sposób nieformalny i za darmo. Jeśli do obiegów nieformalnych włączyć też „fizyczne” formy wymiany, jak pożyczanie sobie płyt, to uczestniczy w nich 39 proc. Polaków. Trzykrotnie więcej, niż w rynkowym obiegu, opartym na kupowaniu – czytamy dalej.

Z badania wynika, że 72 proc. aktywnych internautów deklaruje ściąganie plików. Wraz z tymi, którzy korzystają ze streamingów i wymieniają się plikami ze znajomymi grupa ta rośnie do 92 procent. Jednocześnie te właśnie osoby (w świetle prawa będące piratami) znacznie częściej kupują książki, muzykę i filmy. Statystyki Biblioteki Narodowej dotyczące czytelnictwa wskazują, że w roku 2010 jedną książkę przeczytało 44 procent Polaków. Wśród aktywnych internautów ten odsetek wyniósł aż 89 procent. Rocznie jedną książkę kupuje 5 procent osób, które nie korzystają z internetu i 68 proc. aktywnych internautów. Według danych GUS, minimum raz do roku kino odwiedza 29,8 proc. Polaków. Znów wśród aktywnych internautów odsetek ten jest znacznie wyższy i wynosi 82 procent. Najwięcej kinomanów znajdziemy w grupie ściągającej filmy z sieci.  Raport wskazuje, że muzykę kupuje 1 proc. polskiego społeczeństwa, ale aż 29 proc. internautów. Płyty z filmami lub serialami kupuje 2 proc. osób nie korzystających z internetu i prawie 25 proc. internautów.

Kinomani wśród internautów i osób nie korzystających regularnie z internetu. fot. Centrum Cyfrowe. Projekt: Polska

Badanie „Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści” po raz pierwszy daje mocne dowody potwierdzające obiegową opinię, że piracki, czy jak wolą autorzy raportu „nieformalny obieg”, nie tylko generuje straty koncernów i twórców, ale też wpływa na zysk firm najsilniej protestujących przeciwko nielegalnym kopiom w internecie. Interesująca byłaby jeszcze odpowiedź na pytanie w jaki sposób odbiorca pirackiej kopii filmu czy albumu muzycznego przykłada się do jego promocji wśród realnych i wirtualnych znajomych oraz jak wygląda przełożenie takiej promocji na sprzedaż.

Advertisements

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s