Sztuka w niepewnych czasach

Przyznajemy, nagłówek wpisu podkradliśmy od Alana Davey’a, dyrektora Arts Council England. Artykuł pod tytułem „Art in Uncertain Times” ukazał się kilka dni temu na łamach „Huffington Post”. Davey zaczyna swój tekst mało optymistycznie, od stwierdzenia że kryzys zawsze pozostaje zagrożeniem dla kultury, która szczególnie wtedy traktowana jest jako coś zbytecznego. Autor szybko odwraca jednak tę prawdę, twierdząc, że im trudniejsze czasy, tym ważniejsza może stać się kultura.

Nie zamierzamy się jednak skupiać na treści – skądinąd ciekawego – artykułu. Kto chce może go znaleźć pod podanym wyżej linkiem. Alan Davey mówiąc o tym, w jaki sposób kultura może wpłynąć na społeczeństwo w kryzysie podaje kilka przykładów interesujących inicjatyw. Skupimy się wyłącznie na jednej – The Space.

To wspólny projekt telewizji BBC i Arts Council England w oryginale określany jako „digital arts media service”. Twórcom wartego co najmniej 4,5 mln funtów programu przyświeca ambitny cel – zmienić sposób, w jaki odbieramy sztukę i kulturę. W praktyce chodzi o uruchomienie w maju 2012 roku platformy, która za pomocą telewizji, komputerów, tabletów i telefonów komórkowych ma w innowacyjny sposób zapewniać dostęp do kultury. Chodzi jednak o coś więcej niż kolejne portale, które reklamują się jako „You Tube sztuki” czy „Facebook kultury”.

 

O The Space opowiadają: Alan Davey z Arts Council England oraz Alan Yentob i Peter Maniura z BBC.

Jako jeden z przykładów wykorzystania technologii pomysłodawcy The Space podają aplikację The Waste Land, która przybliża – czy raczej ożywia – poezję T.S. Eliota. Projekt to nie tylko nowinka technologiczno-kulturalna, ale też przykład, że takie połączenie może być dochodowe. Sześć pierwszych tygodni w App Store zaowocowało 60 tysiącami pobrań i zwróciło koszt stworzenia aplikacji.

The Space ma być swego rodzaju inkubatorem tego rodzaju pomysłów. Ma uczyć instytucje i artystów używania technologii w popularyzacji kultury, a ludzi korzystania z kultury za pomocą nowych mediów. Nowe kanały mają też stworzyć szansę na wciągnięcie w kulturę osób do tej pory nią nie zainteresowanych. Niedawno zakończył się nabór projektów do The Space. 21 grudnia zostanie ogłoszona wstępna lista zakwalifikowanych projektów. Około pięćdziesięciu z nich zostanie zrealizowanych.

Reklamy

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s