Kreatywne przemysły w branży muzycznej – relacja z Tallinn Music Week

Delegacja łódzkiego Nordland Art Festival wróciła właśnie z Tallina, gdzie udała się z misją reprezentowania polskiej części branży muzycznej. Z wyprawy powstanie krótki film promocyjno-dokumentalny. Zanim będziemy mogli go obejrzeć zapraszamy do przeczytania relacji z Tallin Music Week, którą przygotował dla nas Michał Zając, pomysłodawca i szef Nordland Art Festival.

Tallinn Music Week, to branżowe wydarzenie muzyczne typu „Network Music Meeting”. Wśród podobnych inicjatyw warto wymienić Popkomm, MIDEM, Music & Media, You Are in Control.  W dniach 24-26 marca w stolicy Estonii można było spotkać delegatów muzycznych, artystów i zespoły muzyczne z rejonu krajów skandynawskich, nadbałtyckich i nordyckich. Wydarzenie skupione jest wokół rozwoju przedsiębiorczości, przemysłów kreatywnych branży muzycznej.

Tallinn Music Week to narzędzie budujące kontakty oraz umożliwiające spotkanie przedstawicielom branży muzycznej. Podczas trzech dni delegaci muzyczni mieli możliwość uczestniczyć w ponad 140 koncertach, 12 profesjonalnych seminariach muzycznych z udziałem międzynarodowych przedstawicieli branży oraz jej promotorów. TMW daje nie tylko możliwość nawiązywania i zacieśniania kontaktów między profesjonalistami, ale także pozwala na bezpośrednie spotkanie z artystami.

Program muzyczny Tallinn Music Week nie jest jakością typowo rozrywkową.  Występują głównie zespoły młode, chcące inwestować  w swoją promocję i rozwój. W Tallinie otrzymują możliwość bezpośredniego nawiązania kontaktów z promotorami muzycznymi. Dla wykonawców, którzy nie posiadają jeszcze własnych agentów, ani nie są związani na stałe z żadną wytwórnią, to szansa na nawiązanie pierwszych relacji z przedstawicielami branży. Natomiast dla samej branży muzycznej, managementów, agentów, promotorów, wytwórni, Tallinn Music Week jest znakomitym miejscem,  gdzie wszyscy oni mogą nawiązać nowe kontakty biznesowe, umacniać już istniejące oraz – uczestnicząc w specjalnym seminaryjnym bloku – powiększyć swoją wiedzę z zakresu kreatywnych przemysłów muzycznych.

Tallinn Music Week to również instytucja, która pełni rolę promotora i eksportera krajowej muzyki poza granice kraju. W Estonii istnieje zresztą także wyspecjalizowana w tej dziedzinie instytucja Estonian Music Export. W Polsce tego typu działalność mieści się w zakresie obowiązków Instytutu Adama Mickiewicza. Niestety brakuje samodzielnej jednostki zajmującej się promocją  rodzimej sceny muzycznej na międzynarodowych rynkach. Brak także w kraju miejsca lub wydarzenia muzycznego, podczas którego młode polskie zespoły mogłyby zaprezentować swoją twórczość międzynarodowym przedstawicielom kreatywnych przemysłów muzycznych.


Część festiwalu poświęconą seminariom związanym z branżą muzyczną otworzyło inspirujące przemówienie samego prezydenta Estonii, Toomasa Hendrika Ilvesa. W Tallinn Music Week, uczestniczyli przedstawiciele, m.in. Music Export Finland, Iceland Music Export, Spot Festival, Iceland Airwaves Festival i Popkomm Festival. Wśród ponad 150 delegatów muzycznych pojawili się także przedstawiciele z Polski. Poza delegacją Nordland Art Festival także reprezentanci poznańskiego Malta Festival, agencji koncertowej Good Music Production oraz portalu muzycznego PopupMusic.pl.

Tallinn Music Week odbywał się w jedenastu różnych klubach i salach koncertowych. Sceny zostały podzielone według gatunków muzyki, od folku, poprzez, hip-hop, pop, indie, indie-pop, indie-rock, rock, metal po muzykę klasyczną. Tallinn Music Week, odbył się po raz trzeci ale ten rok jest wyjątkowy bowiem Tallin jest Europejską Stolica Kultury 2011. I trzeba przyznać, że w pełni zasłużył sobie na ten tytuł.

Organizatorzy Nordland Art Festival – którego rolą jest prezentowanie nowych projektów muzycznych ze Skandynawii, krajów nordyckich oraz nadbałtyckich – planują rozpoczęcie współpracy z młodymi polskimi zespołami muzycznymi . W ramach przygotowania bloku koncertów pod wspólną nazwą Nordland Art Festival – Lets meet Poland, organizatorzy łódzkiego festiwalu, chcą zaprezentować przegląd najbardziej obiecujących zespołów polskiej sceny muzycznej. Blok ten będzie również wspaniałą okazją do zaproszenia międzynarodowych gości z branży muzycznej i jednocześnie szansą dla młodych zespołów na nawiązanie ciekawych kontaktów. Zgłoszenia zespołów można wysyłać do końca lipca 2011 na adres mailowy organizatora Nordland Art Festival (michmilk@gmail.com).

Zdjęcia – Tallin Music Week

Reklamy

3 Komentarze

Filed under Uncategorized

3 responses to “Kreatywne przemysły w branży muzycznej – relacja z Tallinn Music Week

  1. Podobny instytut jak ten Estonian Music Export, istnieje także w dalekiej Argentynie. Nie wiem, czy podczas „Tallin Music Week” się to odbywa, ale MIDEM dla mnie rządzi za panele dotyczące startupów muzycznych dla segmentów B2B i B2C. Po za tym – mało co mnie zaskoczyło w „Tallin Music Week”. Ale to z uwagi na fakt, że po prostu zbyt mocno siedzę w tym temacie – takie moje zboczenie i odchylenie ;)).

  2. Business&Culture

    Jak widzisz relacja jest gościnna. My na TMW nie byliśmy, więc trudno nam oceniać. Ale chcieliśmy wskazać, że tego rodzaju wydarzenia (i podobnego podejścia) brak w Polsce. Dużo przecież większej od Estonii.

  3. Instytucje promujące scenę muzyczną w danym kraju na rynkach międzynarodowych przyjęły się w wielu krajach , odpowiednio są to Iceland Music Export, Music Export Norway, Music Export Finland, Music Export Denmark, Music Export Sweden, Music Export Lithuania, Music Export Estonia. Jak widać kraje te mają świadomość , że inwestowanie w promocję krajowej sceny muzycznej , nie tylko rozwija branżę muzyczną, pozwala rozwijać się samym zespołom muzycznym, ale również wpływa na rozwój turystyki i wizerunek kraju.
    A podczas TMW , było szereg seminariów – tutaj wklejam link do seminariów http://www.tallinnmusicweek.ee/seminar.php 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s