Wątpliwa łódzka kreatywność

Łódź od kilku lat próbuje przyjąć jakąś strategię promocyjną. A może słuszniej byłoby napisać, że jakąkolwiek. Łódzcy decydenci wiedzieli, że promować miasto trzeba, ale zamiast długotrwałej strategii wybierali zawsze doraźne, krótkotrwałe i w efekcie mało skuteczne działania. A to wykreowali Kapitana Kulturę, a to chcieli być Zieloną Stolicą Europy, jeszcze innym razem nadali sobie tytuł Miasta Festiwali. A wcześniej organizowała akcję „Łódź Festiwalowa”. Barwne etykiety, ale czy którakolwiek z nich została przez nas zapamiętana? Raczej nie. Po części dlatego, że większość z nich nijak miała się do rzeczywistości. Ze względu na brak ścieżek rowerowych i kompletne ignorowanie unikalnych gatunków zwierząt żyjących na terenie miasta z ekologią Łódź nigdy nie miała zbyt wiele wspólnego. Z tymi festiwalami też się do końca nie zgadzało.

O tytuł Europejskiej Stolicy Kultury Łódź walczyła w momencie kiedy z miasta wyniósł się bardzo znaczący festiwal Camerimage. Między organizatorami istniejących imprez toczy się walka o to, który festiwal jest ważniejszy, a który ma marginalne znaczenie dla miasta. Kilka dni temu do tego sporu przyłączyły się łódzkie władze, które także postanowiły dowiedzieć się jaką wartość promocyjną mają łódzkie festiwale. Kryterium mającym to zmierzyć byłaby m.in. ilość informacji jaka ukazała się w mediach przy konkretnym wydarzeniu. Wśród ekspertów mających oceniać wartość promocyjną festiwali mają się znaleźć przedstawiciele świata sztuki, animatorzy kultury, ale i marketingowcy. Od wyników będzie zależało, które inicjatywy mogą liczyć na dofinansowanie ze strony miasta. Należy spytać, czy festiwale mają służyć tylko „wartości promocyjnej miasta”, czy może jednak też jego mieszkańcom.

Ostatnio światło dzienne ujrzała też przygotowywana przez dziewięć miesięcy
(i za 600 tys. zł) przez firmę Demo Effective Launching „Strategia zarządzania marką Łódź”. Jej autorzy proponują by promować miasto hasłem „Centrum przemysłów kreatywnych”. Niestety, mimo że samo pojęcie przemysłów kreatywnych istnieje od lat 90., a ostatnio staje się coraz modniejsze, tego typu slogan z niczym się nie kojarzy, nie mówi nic o Łodzi. Co gorsza Jacek Sadowski, prezes Demo sam ma problemy z udzieleniem odpowiedzi na pytanie, co wynika z proponowanego przez jego firmę hasła.

„Cel jest następujący: żeby za pięć lat każdy, kto przyjedzie do Łodzi mógł zweryfikować, że miasto rzeczywiście jest centrum kreatywnych przemysłów. Odtąd większość działań miasta powinna być podporządkowana takiemu myśleniu. Nawet jeżeli nauczyciel będzie opracowywał program zajęć, powinny być tam elementy kreatywności” – mówił w rozmowie z „Dziennikiem Łódzkim”. I już wszystko jasne. Chodzi o zawartość elementów kreatywnych w kreatywności.

Koncepcja Demo została ostro skrytykowana. Zarzuca się jej, że nie wykorzystuje specyfiki Łodzi, że mogłaby dotyczyć w zasadzie każdego innego polskiego miasta. A to początek naprawdę długiej listy, na której pojawia się też przekręcanie nazw łódzkich ulic czy nieznajomość faktów dotyczących miasta i imprez się w nim odbywających. Najgorsze jest jednak, że strategia wcale strategią nie jest. To momentami bardzo bałaganiarski zbitek diagnoz, definicji, pomysłów. Warto dodać o jeszcze jednym problemie, autorstwie poszczególnych części tzw. strategii. Jak twierdzi Maja Ruszkowska-Mazerant, redaktor naczelna magazynu „Purpose – przedsiębiorczość w kulturze” większość tez znajdujących się w dokumencie to pomysły, które pojawiały się na łamach magazynu „Purpose” przez ostatnie 6 lat.

Advertisements

8 komentarzy

Filed under Uncategorized

8 responses to “Wątpliwa łódzka kreatywność

  1. Jeżeli ta prezentacja strategii miasta Łodzi miała być kreatywna, to niestety ktoś opacznie rozumie kwestie niekonwencjonalnego rozwiązania/ pomysłu. W szczególności gdy weźmie się pod uwagę wykorzystanie kolorystyki – pomyślałbym, że chodzi o jakieś, za przeproszeniem, pierwsze lepsze szare miasto z Górnego Śląska. Po za tym prezentacja jest tak ogólnikowa, że nic nie mówi na temat tego, czym tak naprawdę ma być ten przemysł/ sektor kreatywny w Łodzi. Co dzięki niemu miasto ma osiągnąć, co ma spowodować, jakie zmiany. Co do jednego nie zgodzę się, że samą kwestię sektora kreatywnego można przypisać do pierwszego lepszego polskiego miasta. Czytałem parę raportów na temat sektora kreatywnego w Polsce i wszystko woła o pomstę do nieba z powodu ogólników i braku jakiekolwiek konkretnego rozwiązania rozwoju jak i wizji sektora kreatywnego. Wiem, że temat w Polsce nie jest łatwy (z powodu szeroko dostępnej wiedzy, literatury etc.; sam wiem z własnego doświadczenia), ale zanim ktoś będzie wypuszczał ogólnikowe raporty, niech zastanowi się dwa razy, czy ma to w ogóle sens.

  2. joanna

    Dysydenci czy decydenci? 😉 a tak bardziej serio, aż dziw bierze, że nie znalazł się w Łodzi nikt, kto zakwestionowałby sens wydawania tak wielu środków na „kreatywną”strategię, która nawet przy pobieżnej analizie nie trzyma się przysłowiowej kupy.

    • Business&Culture

      Poprawiliśmy. Tak się kończy pisanie o 1 w nocy.

      To chyba problem większości polskich miast. O strategiach, kulturze etc. decydują politycy lub ludzie obsadzeni z politycznego klucza bez odpowiednich kompetencji. Akurat Łódź i sprawa teatrów w mieście była wyjątkowo jaskrawym przykładem efektów tego typu sytuacji.

      • Po to powstała inicjatywa „Obywatele Kultury” oraz ostatnio „Obywatelskie Partnerstwo dla Kultury 2016” (którego pierwsze spotkanie odbędzie się właśnie w czwartek i w piątek w Łodzi), aby właśnie o kulturze nie decydowała partia tylko ludzie, którzy się na niej znają, właśnie.

    • a skąd wniosek, że nie znalazł się nikt? W Łodzi trwa szeroka dyskusja nad tą strategią, wiele uwag jest kierowanych w jej kierunku. Proponuję zapoznać się z wieloma artykułami zawierającymi opinie mieszkańców.

  3. do twórców najłatwiej się przy..dolić;)

  4. Pingback: Festiwalomania – szkodnik promocji miast? |

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s